Cu siguranta, in viata fiecaruia dintre noi s-a intamplat evenimentul nefericit ca, dupa ce am achizitionat un produs, sa constatam ca prezenta defectiuni. In cazurile fericite, lucrurile s-au rezolvat in mod facil prin intermediul certificatului de garantie. Insa, exista si acele situatii in care comerciantul refuza fie sa ne acorde de la inceput garantia, fie nu se achita de obligatiile asumate.

Ce facem atunci?

Ne informam si actionam!

Cadrul legal care reglementează dreptul consumatorilor de a fi despagubiti in mod real si corespunzator pentru pagubele generate de calitatea necorespunzatoare a produselor si serviciilor este stabilit printr-o serie de norme legislative mentionate in continuare:

Legea nr. 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora,

– Legea nr. 296/2004 privind Codul Consumului,

– Ordonanta nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor.

In cuprinsul acestora, exista 3 tipuri de garantii pe care un consumator le are in momentul in care cumpara un produs:

a) Raspunderea legala pentru lipsa de conformitate (uneori numita si garantie). Asta inseamna ca in conformitate cu legea, daca un consumator observa ca produsul cumparat nu este la fel cu ce a fost informat la magazin sau prezentat ca mostra/model, sau in publicitate sau in manualul de utilizare, atunci poate sa duca produsul inapoi, iar comerciantul are obligatia (in termen de 15 zile lucratoare de la data cand acesta a luat la cunostinta de deficiente) sa il aduca la conformitate prin remedierea sau inlocuirea gratuita a produselor, chiar sa acorde despagubiri pentru pierderile suferite ca urmare a deficientelor constatate in cadrul termenului de garantie. In situatia in care masura reparatorie este considerata imposibila sau disproportionata sau nu este luata intr-o perioada de timp rezonabila de catre comerciant, atunci consumatorul este indreptatit sa ceara banii inapoi.

Potrivit Legii nr. 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora, comerciantul este raspunzator fata de consumator pentru orice lipsa a conformitatii existente la momentul in care au fost livrate produsele.

De asemenea, consumatorul nu trebuie sa dovedeasca neconformitatea produsului, in cazul in care deficienta apare in primele 6 luni de la livrare, aceasta se considera ca a existat la data livrarii, cu exceptia cazului in care aceasta prezumtie este incompatibila cu natura produsului sau a lipsei de conformitate.

Pentru perioada de la 6 luni la 2 ani, lipsa conformitatii va trebui dovedita de consumator.

Tot in Legea nr. 449/2003, se prevede un termen de doua luni, calculat de la data la care s-a constatat deficienta, in care consumatorul poate instiinta comerciantul in legatura cu lipsa de conformitate.

Legea nr. 449/2003 limiteaza la doi ani termenul in care consumatorul poate solicita raspunderea comerciantului, termen calculat de la livrarea produselor. In cazul produselor a caror durata medie de utilizare este mai mica de 2 ani, termenul prevazut mai sus se reduce corespunzator la durata medie de utilizare, astfel cum e prevazuta in Certificatul de garantie.

Dupa expirarea acestei perioade, consumatorul mai poate cere remedierea sau inlocuirea produselor doar ca urmare a unor vicii ascunse aparute in cadrul duratei medii de utilizare, astfel cum e prevazuta in Certificatul de garantie.

b) Raspunderea legala pentru vicii ascunseart 1707 Cod Civil – Conform careia, comerciantul raspunde pentru viciile ascunse ale produselor livrate cumparatorului, indiferent de buna sau reaua–credinta a comerciantului. Viciul este ascuns atunci cand acesta nu putea fi descoperit de catre cumparator la o verificare normala, sa fi existat la data predarii produselor si sa fie grav.

Termenul de rezolvare al deficientelor constate de consumator este tot de 15 zile lucratoare, care curge insa de la data finalizarii expertizei tehnice, efectuate de un organism neutru, in scopul clarificarii cu privire la natura deficientelor aparute, urmare a unui viciu ascuns sau din vina consumatorului, costuri suportate tot de comerciant.

c) Garantia comerciala, este obligatorie si e bine definita in lege ca un “angajament asumat de vanzator sau producator fata de consumator, fara solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a pretului platit de consumator, de reparare sau de inlocuire a produsului cumparat, daca acesta nu corespunde conditiilor enuntate in declaratiile referitoare la garantie sau in publicitatea aferenta” (Legea nr. 449/2003).

Aceasta este stipulata clar in Certificatul de garantie pe care il acorda comerciantul. Dar daca vanzatorul sau comerciantul declara in materialele puse la dispozitie consumatorului ca produsul vandut va functiona 5 ani, atunci are si o obligatie legala de garantie in acest sens. Chiar daca Certificatul de garantie nu respecta intru totul conditiile de forma si de continut enuntate de lege, valabilitatea acestuia nu va fi afectata, consumatorul avand dreptul sa solicite vanzatorului indeplinirea conditiilor incluse in declaratiile referitoare la garantie.

Orice clauze contractuale sau intelegeri incheiate intre consumator si comerciant înainte ca lipsa de conformitate să fie cunoscută de consumator şi comunicată vânzătorului, care limitează sau înlătură, direct ori indirect, drepturile consumatorului prevăzute de prezenta lege, sunt nule de drept!

Exceptie fac produsele folosite, in cazul carora, termenul prevazut pentru garantia legala de conformitate, respectiv de 2 ani, se poate reduce la minim un an de la data livrarii produsului, stabilit de comun acord intre comerciant si consumator.

Acestea fiind spuse, ce facem atunci cand comerciantul nu e serios si nu isi indeplineste obligatiile asumate si stabilite de lege?

Mergem cu jalba-n protap la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor – ANPC –, organismul abilitat de lege sa constate contraventiile si sa aplice sanctiunile corespunzatoare.

Trebuie retinut faptul ca legea nu mentioneaza vreun termen legal in cadrul caruia consumatorul nemultumit de raspunsul obtinut de la comerciant sau de lipsa sa de actiune, poate face plangere la ANPC.

Mai mult decat atat, – termenul stabilit pentru garantia legala de conformitate de 2 ani sau durata medie de utilizare a produsului, cat si termenul de garantie comerciala – este prelungit automat cu timpul de nefuncţionare din cauza lipsei de conformitate apărute în cadrul termenului de garanţie şi curge, după caz, din momentul la care a fost adusă la cunostinta comerciantului lipsa de conformitate a produsului sau din momentul prezentării produsului la comerciant/unitatea service, pana la aducerea produsului in stare de utilizare normala si, respectiv, al notificarii in scris in vederea ridicarii produsului sau predarii efective a produsului catre consumator.

Succes la cumparaturi! 

NO COMMENTS