Modificari in perioada urmatoare!

Se reintroduce plafon valoric la aplicarea scutirii de impozit pentru programatorii firmelor ce creeaza programe pentru calculator

Din iulie 2017 se restrange din nou scutirea de impozit pentru programatorii firmelor ce creeaza programe pentru calculator, prin reintroducerea unui prag valoric. Desi in ianuarie 2017 se hotarase ca programatorii beneficiaza de scutirea de impozit pe venit indiferent de veniturile angajatorului, un act normativ aplicabil din iulie 2017 va desfiinta aceasta situatie. Cu alte cuvinte, nu la fel de multi salariati vor mai avea parte de scutire, ci doar cei care lucreaza la angajatori cu venituri din crearea de programe pentru calculator de minimum 10.000 de euro pentru fiecare persoana scutita, potrivit Ordinului comun al ministerelor Comunicatiilor, Educatiei, Muncii si Finantelor nr. 409/4.020/737/703 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator. Actul a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 468 din 22 iunie 2017 si va intra in vigoare la 1 iulie 2017.

Toate firmele si PFA vor trebui sa isi preschimbe actele de inregistrare la Registrul Comertului

Din 7 iulie 2017, firmele si persoanele fizice autorizate (PFA) vor fi identificate in Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) printr-un nou cod de inregistrare, unic la nivel european. Practic, un astfel de cod – Identificator Unic la Nivel European (EUID) – va fi acordat entitatilor suplimentar fata de identificatoarele deja existente pe plan national, respectiv numarul de ordine din Registrul Comertului si codul unic de inregistrare fiscala (CUI). Iar cum noile prevederi vor trebui reflectate in actele de inregistrare ale firmelor si PFA-urilor, antreprenorii vor fi obligati sa solicite, din iulie, preschimbarea certificatelor de inregistrare la ONRC.

Noile masuri transpun practic in legislatia nationala o directiva europeana prin care se doreste o interconectare a registrelor comertului intr-un sistem comun, care sa faciliteze accesul publicului la anumite documente si informatii referitoare la operatorii economici inregistrati in registrul comertului din România, dar si in alte state membre.

Punct de pensie 2017: Valoarea lui creste din nou saptamana viitoare

Dupa ce a fost majorat prima oara la 1 ianuarie 2017, punctul de pensie va creste iar la data de 1 iulie 2017, astfel ca pensionarii se vor bucura de o noua majorare a pensiilor. Prevederea este inclusa intr-un act normativ ce a intrat in vigoare in prima parte a anului.

Incepând cu data de 1 iulie 2017, punctul de pensie va creste cu 9% si va ajunge la 1.000 de lei, se arata in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 2/2017, ce a aparut in ianuarie 2017 in Monitorul Oficial si deja se aplica.

Majorarea valorii punctului de pensie inseamna efectiv o usoara crestere a pensiei.

Termenul limita de depunere pentru raportarea contabila (bilantul) la 30.06.2017

Urmare a publicarii Ordinului Ministerului Finantelor Publice Nr. 895/16.06.2017 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2017 a operatorilor economici, precum si pentru reglementarea unor aspecte contabile in Monitorul Oficial nr. 463/21.06.2017, se cunoaste data limita pentru depunerea bilantului la 30.06.2017.

Astfel, in ANEXA „Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2017 a operatorilor economici”, la Capitolul I „A. Norme metodologice privind intocmirea si depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2017”, mai exact la „III. Termenul pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2017” se prevede ca:

Raportarile contabile la 30 iunie 2017 se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice pana cel mai tarziu la data de 16 august 2017.

Modificari ale Codului Fiscal

In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 440/14.06.2017, a fost publicata Legea nr.136/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 32/2016 pentru completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, din care va prezentam, mai jos, cele mai importante prevederi.

A fost modificat punctul 3 al articolului 60 din Codul fiscal, in ceea ce priveste scutirea de impozit pe veniturile din salarii pentru persoanele fizice care desfasoara activitate de cercetare-dezvoltare si inovare. Astfel, aceste persoane beneficiaza de scutire in urmatoarele conditii:

– scutirea se acorda pentru toate persoanele care sunt incluse in echipa unui proiect de cercetare-dezvoltare si inovare cu indicatori de rezultat definiti;

– scutirea se acorda in limita cheltuielilor cu personalul alocat proiectului de cercetare-dezvoltare si inovare, evidentiate distinct in bugetul proiectului;

– statul de plata aferent veniturilor din salarii si asimilate salariilor, obtinute de fiecare angajat din activitatile desfasurate in proiectul de cercetare-dezvoltare si inovare, se intocmeste separat pentru fiecare proiect.

Au fost completate procedurile de marcare ale produselor accizabile, prevazute la art. 423, alin. (3) din Codul fiscal, cu precizari privind aplicarea timbrelor.

Pentru produsele prevazute la art.439, alin.(2), lit.a) din Codul fiscal (produse din tutun incalzit care, prin incalzire, emit un aerosol ce poate fi inhalat, fara a avea loc combustia amestecului de tutun, cu incadrarea tarifara NC 2403 99 90), fabricate in antrepozite fiscale de productie din Romania, accizele nearmonizate aferente, virate la bugetul de stat, pot fi restituite la solicitarea antrepozitarilor autorizati care livreaza aceste produse in alte state membre ori le exporta. Cuantumul sumei restituite potrivit prevederilor de mai sus nu poate depasi suma efectiv platita la bugetul de stat.

Proiecte!

Tichete pentru sport si culturale

Un proiect de act normativ inregistrat la Senat prevede ca salariatii ar urma sa beneficieze lunar de tichete pentru sport si tichete culturale. Cu acestea au acces la centre de fitness, isi pot achizitiona echipamente sportive sau pot cumpara carti, muzica, filme si pot merge la concerte.

Tichetele pentru sport sunt bilete de valoare (300 lei) care se acorda angajatilor lunar, exclusiv in vederea achitarii contravalorii de bunuri si servicii destinate desfasurarii de activitati sportive, se precizeaza in proiect. Se vor putea acorda pentru serviciile oferite de bazele sportive si centrele de fitness, serviciile oferite de unitatile medicale sau balneare pentru recuperarea capacitatii de munca, dar si pentru achizitionarea de echipament sportiv.

Tichetele culturale vor avea o valoare lunara de maximum 150 de lei (sau de 300 de lei, daca se vor acorda doar ocazional) si vor putea fi folosite la plata bunurilor si serviciilor culturale. Adica abonamente/bilete la spectacole, concerte, muzee, târguri, expozitii si parcuri tematice, precum si de carti, manuale scolare, albume muzicale si filme.

Referitor la celelalte tichete, acestea vor ramane in vigoare.

Propunerea legislativa privind biletele de valoare care pot fi acordate angajatilor a fost inregistrata zilele trecute la Senat, pentru dezbatere, urmând sa fie supusa in viitorul apropiat votului acestei Camere parlamentare. Indiferent de votul senatorilor, pentru a se putea aplica, actul va avea nevoie de votul favorabil al deputatilor.

Asociatii firmelor vor putea primi trimestrial dividende, nu doar o data pe an

Repartizarea profitului intre asociatii unei firme va putea fi facuta si trimestrial, in timpul exercitiului financiar, pâna la 100% din profitul contabil net al fiecarui trimestru, potrivit unui proiect de act normativ care ar putea primi curand votul final favorabil al Senatului. In momentul de fata, legislatia permite repartizarea profitului abia dupa aprobarea situatiilor financiare anuale, adica de regula in perioada Mai-Iunie a anului urmator inregistrarii profitului.

Masura referitoare la impartirea dividendelor este inclusa intr-o propunere legislativa ce va urma sa modifice atât Legea contabilitatii nr. 82/1991, cat si Legea societatilor nr. 31/1990. Documentul va figura pe ordinea de zi a sedintei plenare a senatorilor, fiind propus pentru adoptare. Pentru a se aplica, acesta va trebui sa treaca de Parlament si de presedintele tarii.

Plafonul de scutire de TVA va creste de la 220.000 la 300.000 de lei

Plafonul actual de 220.000 de lei, de la care firmele sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA), va fi majorat la 300.000 de lei, potrivit unui proiect de act normativ adoptat de senatori in 20.06.2017.

In ultimii ani, Romania a beneficiat de o derogare din partea Comisiei Europene in ceea ce priveste aplicarea regimului special de scutire de TVA pentru intreprinderile mici.

Mai intai, plafonul pentru aplicarea regimului special de scutire de TVA a fost majorat in 2012, de la 35.000 la 65.000 de euro (echivalentul a 220.000 de lei, calculati la cursul de schimb de la data aderarii Romaniei la UE). Masura a fost valabila pana la finalul anului 2014.

Totusi, autoritatile autohtone au facut in acea perioada demersurile necesare pentru a obtine prelungirea derogarii obtinute si in prezent este valabila pâna la 31 decembrie 2017.

In continuare, pentru majorarea plafonului este nevoie de o noua derogare din partea Comisiei Europene.

Impozitul specific: Firmele cu afaceri intre 100.001 si 500.000 de euro in 2016 vor trece inapoi la impozit „micro”, au decis deputatii

Conform prevederilor valabile la acest moment, firmele din domeniul cazarii si cel al alimentatiei publice trebuie sa achite in 2017 un impozit specific, cu exceptia celor care au avut anul trecut venituri de pâna la 100.000 de euro si care aplica impozitul pe veniturile microintreprinderilor.

Totusi, un proiect de act normativ adoptat pe 20.06.2017 de catre deputati stabileste ca impozitul „micro” sa fie aplicat si de firmele din HoReCa (hoteluri, restaurante, catering) ce au avut in 2016 afaceri cuprinse intre 100.001 si 500.000 de euro, ceea ce inseamna ca acestea vor fi nevoite sa isi modifice sistemul de impozitare, incepând cu luna urmatoare intrarii in vigoare a noului document.

Concret, potrivit documentului citat, si firmele care au avut in 2016 afaceri cuprinse intre 100.001 si 500.000 de euro vor aplica impozitul „micro”, chiar daca desfasoara efectiv activitati vizate de impozitul specific.

Atentie! Proiectul de lege nu se aplica la acest moment. Pentru a intra in vigoare, acesta trebuie promulgat prin decret prezidential si publicat in Monitorul Oficial.

Contributiile sociale pentru salariatii cu norma partiala ar putea avea o limita minima de plata

In cazul salariatilor cu norma partiala, angajatorii ar urma sa fie obligati sa achite contributii sociale aferente unui salariu minim brut, adica, in principiu, unei norme intregi. Totusi, masura pregatita de Guvern ar urma sa vizeze doar persoanele care sunt platite cu sume sub nivelul salariului minim brut, dar care nu sunt angajate in alta parte.

Stabilirea unei sume minime a contributiilor sociale obligatorii pentru salariatii incadrati in munca cu norma partiala este o masura avuta in vedere de Guvern, conform Programului de convergenta 2017-2020 al Executivului. Programul a fost aprobat recent de Guvern prin memorandum, insa masura trebuie inclusa intr-un act normativ pentru a se aplica efectiv.

Potrivit reprezentantului Guvernului, limitarea ar urma sa fie valabila din prima zi a lunii iulie 2017.

Conventia multilaterala de modificare a tratatelor de evitare a dublei impuneri

Romania a participat la semnarea Conventiei multilaterale de modificare a tratatelor de evitare a dublei impuneri, alaturi de alte 75 de tari, pe 7 iunie 2017, la Paris. Astfel, tara noastra si-a exprimat intentia de a modifica cele 91 de tratate de evitare a dublei impuneri si de prevenire a evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital incheiate de-a lungul timpului cu alte state.

Principalul scop al acestei Conventii este amendarea tratatelor fiscale astfel incat sa nu mai apare situatii de dubla neimpozitare pe care contribuabilii sa le foloseasca in scopul evitarii taxelor in fiecare dintre statele implicate.

Pe scurt Conventiile de evitare a dublei impuneri vor fi modificate in scurt timp si substanta oricarei tranzactii devine esentiala pentru a mai putea aplica prevederile oricarui tratat de evitare a dublei impuneri.

Merita precizat ca Romania este una dintre putinele tari UE care au optat deja sa adopte unele dintre noile reguli. De exemplu, Romania se afla printre cele opt state membre care au decis sa aplice modificarile propuse pentru structurile de distribuitori comisionari. Decizia arata un interes sporit al autoritatilor romane de a impozita profiturile companiilor straine generate de vanzari pe teritoriul sau.

In ceea ce priveste intrarea in vigoare a acestui instrument, mecanismul este unul complex care presupune o ratificare initiala de catre oricare cinci state care au aderat la el. Totusi, el va produce efecte intr-o anumita tara doar dupa ce este ratificat atat in conformitate cu sistemul legislativ national, cat si de statul partener, simultan sau anterior.

Noutati tehnice!

Serviciul “Spatiul privat virtual” [SPV] devine functional!

In data 19.06.2017 ANAF anunta ca sistemul informatic este perfect functional, in urma lucrarilor de mentenanta din aceasta perioada.

Serviciul SPV este o alternativa la comunicarea prin posta sau la ghiseu. Documentele comunicate prin SPV au aceeasi putere juridica cu cele comunicate prin posta sau la ghiseu. Din acest motiv, documentele comunicate prin SPV nu se mai comunica prin alte mijloace. Este alegerea dumneavoastra sa folositi acest canal sau altul.

Inregistrarea se face la nivel de Cod Unic de Inregisrare, adica pentru fiecare firma in parte, si asigura acces rapid la o Fisa analitica pe platitor (exact ca cea pe care o obtineam cu greu de la administratiile financiare) sau chiar un Certificat de atestare fiscala.

Pe site-ul ANAF sunt descrisi pasii de urmat:

https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/servicii_online/Inregistrare_persoane_fizice

  • Instructiuni inregistrare utilizatori si utilizare spatiul privat – format pdf – actualizat in data de 19.09.2016
  • Instructiuni inregistrare utilizatori format video
  • Instructiuni utlizare spatiul privat format video
  • C800 -Cerere de aderare la SPV pentru posesorii de certificat digital calificat – publicat la data de 30.05.2017
  • Ghid – completare cerere de aderare la SPV pentru posesorii de certificat digital calificat – publicat la data de 30.05.2017

Fiscul transmite exclusiv online bancilor actele de executare silita

Documentele de executare sunt comunicate doar electronic pe ruta Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) – banci, in conformitate cu Ordinul Ministerului Finantelor Publice (MFP) nr. 691/2017 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de comunicare a acestora, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 383 din 23 mai 2017 si intrat in vigoare pe 22.06.2017.

Anaf a anuntat pe site-ul propiu ca Poprirea electronica – Sistemul de comunicare a actelor de executare catre institutiile de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta este functionala din data de 23.06.2017. Se urmareste o comunicare rapida si eficienta a actelor de executare si se spera o deblocare rapida in urma platilor efectuate de catre cei popriti.

Surse:

http://www.hotnews.ro/

http://www.avocatnet.ro/

https://www.anaf.ro/

 

 

NO COMMENTS